DANSEMUSIK FESTMUSIK OG MUSIK
TIL FEST
Side
1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8 |
DANSEMUSIK FESTMUSIK OG MUSIK
TIL FEST OG DANS
En historisk belysning af J. E. Nedag om festmusikkens
og dansemusikkens udvikling
Musik fest og indkøb
I kølvandet på disse
opdagelser udviklede man baggrundsmusikken, - eller muzakken, som den
blev kaldt i 70’erne og 80’erne hvor man stødte på den alle steder.
Særligt supermarkederne hældte muzak ud over kunderne, medens de gik
rund og så på det store vareudbud. Det var videnskabeligt bevist, at den
stille strøm af sød musik, fik kunderne til at fylde mere i
indkøbskurvene. Samtidigt opdagede man også, at den evindelige
baggrundsmusik, var ved at drive andre kunder til vanvid. Der er i høj
grad forskel på hvordan vi reagere på musik. Masser af målinger af
hjerte – og hjerneaktivitet dokumenterer musikkens indvirken på
individet. Muzakken findes stadig, men er ikke meget udbredt.
Mode fest og
musik
Mange modeforretninger bruger musik til at lokke de rigtige kunder ind i
butikken. Der er ikke længere tale om stille og tandløs baggrundsmusik,
men altid om de seneste hits, spillet med en anseelig styrke, både på
gaden og i forretningen. Her er det først og fremmest signalværdien der
ligger i musikken, man ønsker at benytte til at forøge salget.
De nyeste hits kalder de unge købelystne og modebevidste kunder ind i
butikken, med et klart signal om, at her er fest og man er med på
noderne med det
allerhotteste indenfor ungdommelig signalværdi.
Musik til arbejdet
i stalden
Som et kuriosum skal lige nævnes, at man også opdagede at musik kunne
sætte mælkeydelsen op hos malkekøer. Mange stalde har derfor den dag i
dag en sagte muzak i baggrunden. Man må da håbe at der ikke blandt
køerne findes eksemplarer, der ligesom hos menneskerne, bliver drevet
til vanvid af baggrundsmusikken, når landmanden byder på festmusik i
stalden.f |