DANSEMUSIK FESTMUSIK OG MUSIK
TIL FEST
Side
1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8 |
DANSEMUSIK FESTMUSIK OG MUSIK
TIL FEST OG DANS
En historisk belysning af J. E. Nedag om festmusikkens
og dansemusikkens udvikling
Dansemusik i
vestlig skala
Man må formode at det er udviklingen af strengeinstrumenter med mulighed
for at spille flere samtidige toner, der har udviklet de harmonier vi
kender i dag. Samklangen er på disse instrumenter virkelig kommet i
fokus, og bevidstheden omkring klangenes kvalitet har udviklet sig. Det
forbavsende er at verdensdelene i det store og hele har udviklet en
næsten ensartet opfattelse af hvordan toner skal inddeles. I fjernøsten
er de traditionelle skalaer dog lidt anderledes end den traditionelle
vestlige, men der er ikke tale om modstridende opfattelser. Man kan
snarere tale om to parallelle opfattelser af tonerækken, der medføre at
der i praksis er udviklet forskellige regler for hvordan man anvender de
samme toner. Det vi kalder halve toner, bruges efter andre regler i den
fjernøstlige musik, og det giver en vesterlænding en helt ny opfattelse
af tonalitet og samklang.
Eksperimenter med
festmusik
Også i Vesten har der været eksperimenteret med at sprænge den
traditionelle skala, hvor man kun sjældent, - og meget regelbundet,
anvender mere end syv af de tolv toner der findes i vores skala.
12-toners musik blev udviklet fra midten af det tyvendeårhundrede, og
grundlaget var en trang til at udforske musikkens kompositoriske
mulighed, hvis man helt forkastede de gamle regler og normer for hvordan
musik skulle komponeres. Musikken må i dag siges at have størst
intellektuel interesse. De få mennesker der blev grebet af musikken,
dyrkede i høj grad matematikken, systematikken – eller manglen på samme.
Det er en udbredt forståelse, at det ikke lykkedes at frembringe
musikværker, der talte til hjerte og følelser.
En forunderlig opdagelse, der efterlader os med mange spørgsmål om
hvorfor og hvordan musik påvirker vores psyke i så høj grad som den
beviseligt gør. |