Book dansemusik - book band - book musik til festen - book livemusik - book band

<< Tilbage

Eriks Gibson Les Paul Standard

Lester William Polfus er en verdensberømt guitarist, der i sidste århundrede samarbejdede med Gibson fabrikken om udvikling af en elguitar. Resultatet blev Les Paul modellen, som Gibson fabrikken i øvrigt ikke ville lægge navn til i første omgang. De har forståeligt nok ændret holdning til dette siden, og i dag er Gibson Les Paul modellen en verdensberømt guitar, der kopieres af en lang række andre guitarproducenter.

Jeg spillede selv Les Paul model i nogle år midt i 80'erne. Det var ikke en Gibson, men en Vantage. På det tidspunkt spillede jeg bl.a. jazzmusik i Hirtshals Bigband, og her var humbucker-lyden på hjemmebane, selv om Vantage's kopi-humbuckere ikke var på højde med Gibsons. Jeg husker, at jeg havde store problemer med feedback, når jeg brugte overdrivepedaler for at spille rockmusik. Jeg brugte bl.a., det gamle fif med at lægge sølvpapir bag pickupperne og elektronikken, men desværre udeblev resultatet. Mit forhold til guitaren blev efterhånden så anspændt, at jeg byttede den væk. Jeg skiftede i øvrigt over til Fender Stratocaster, ved denne lejlighed, og det er stadig min foretrukne guitar.

Min "rigtige" Gibson Les Paul Standard købte jeg brugt i 2006. Den er fra midt 90'erne og har den slanke 60'er hals. Mit motiv til at købe en Les Paul var lidt tyndt. Som jeg allerede har beskrevet, var mine oplevelser med denne model ikke udpræget positive. Alligevel besluttede jeg, at jeg måtte eje en Gibson Les Paul, - om ikke for andet, så for at få mine dårlige erfaringer og forudindtagede meninger bekræftet. Desuden tænkte jeg vist, at når John Foggerty kan bruge lyden i C.C.R., så kan jeg vel også...
Jeg prøver stadigt at få den til at lyde af noget der kan bruges i Hound Dogs repertoire. Det er ikke helt lykkes for mig endnu. - Jo, jo et par numre eller fem kan den da godt bruges i, men så er det også sket. Les Paul'en er efter min mening ganske enkelt ikke nær så alsidig som en Stratocaster, og derfor vil jeg indtil videre ikke slæbe rundt på den, når jeg skal ud og spille blandet dansemusik.

Gibsons humbuckerpickupper er basalt set to singelcoilpickupper der er koblet sammen i serieforbindelse, og  placeret umiddelbart ved siden af hinanden i samme "soapbar". Det giver et kraftigt output, og det giver mindre støj end singelcoilpickupperne, - især det sidste er misundelsesværdigt, når man i bund og grund er Fender-mand. Prisen for denne fordel er efter min mening et let mudret og mørkt klangbillede, især når der spilles akkorder, hvor hver enkelt tone vanskeligt kan defineres i lydbilledet. Enkelttoner står derimod klare, fuldfede, og med masser af sjæl.
Lyden hænger selvfølgelig uløseligt sammen med hvilken forstærker og højtaler man sætter i enden af Les Paul'en. En rørforstærker har ofte to indgange til hi - og low input. Det er vel overflødigt at nævne at Gibson's Humbuckere skal plugges i Hi - indgangen. De rørforstærkere jeg har testet Les Paul'en i, får tilsyneladende kvalme og knækker sig alt for let, når de fodres af en Les Paul. Netop derfor foretrækker mange jazzguitarrister også transistorforstærkere, der er i stand til at håndtere signalet fra Humbuckerne uden at forvrænge. I et stort Marshallstack eller i f.eks. en Engel-amp. er Les Paul'en også på hjemmebane, når bare stilen er heavy nok rock.

Jeg er ikke Gibson Les Paul ekspert, og vil ikke hævde at jeg kender sandheden om disse tiljublede guitarer. Jeg ved der er meget positivt at sige om dem, og jeg respektere fuldt ud tilhængerne og deres argumenter. Min søn f.eks., der er ca. 25 år yngre end mig, får julelys i øjnene, når han griber min Les Paul, og jeg indrømmer at det lyder knaldgodt og helt rigtigt når han trakterer de lidt tungere rock rifs.
Les Paul'en er nok først og fremmest en rockspade, og derfor ikke så velegnet når man spiller dansemusik blandet af pop, rock og countrymusik.

Læs evt. mere om Gibson Les Paul her
Gibsons hjemmeside

Klik på billederne for at forstørre Eriks Gibson Les Paul Standard

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 


Gibson Les Paul hører ikke hjemme i dansemusik og festmusik efter Erik Gaden Jensen mening

Book band danseorkester book musikere book dansemusik book festmusik book danseorkestre book 60'er musik til fest og privat festen i Jylland, Nordjylland Midtjylland
Copyright hounddogs.dk