Book dansemusik - book band - book musik til festen - book livemusik - book band

<< Tilbage

Om Eriks guitargear
Min første guitarforstærker var en spritny Teisco 10, købt i Musikhuset Arne Hjørring, i 1968 - eller 69. Den var på 10watt, og havde både reverb og vibrato/tremolo. Jeg brugte den faktisk til liveoptræden et par gange i den første trio jeg spillede i. Siden købte jeg en brugt Burns Orbit 3, med to kanaler, reverb, vib og ret utraditionelt var den bestykket med tre 10" Burns højtalere. Gain, boost, overdrive og den slags var der ikke noget der hed i min verden. Jeg havde en Shaller Wau-pedal, og ellers kun ren lyd og nul pedaler helt op til først i 80'erne, hvor jeg kastede mig ind i pedalverdenen med OD 1 og CH 1 fra Boss.

Gennem de mange år jeg har spillet, har jeg bl.a. ud over de to førnævnte forstærkere ejet: Fender Powerchourus, Fender Deluxe Reverb, Fender DeVille 410, Fender Champ 12, Teisco Check Mate 45, Roland Jazz Chorus 210, Vox AC 30, Peavey Classic 30 og Music Man Sixtyfive. Herudover har jeg vel haft en snes andre amps på prøve gennem kortere eller længere perioder.


Mine guitarforstærkere
Jeg handler løbende med guitarforstærkere, og har som regel en halv snes stykker i øverummet. Min favorit lige nu, er en Engl Gigmaster 30, men mine præferencer ændre sig ofte, og netop derfor er den en stor fordel, at have et lille lager at kunne vælge imellem. Jeg har foreløbigt skrevet om to af mine forstærkere her: Fender Blues DeLuxe 112  Fender SuperSonic 112

Effekter

Generelt må jeg sige at jeg er spartansk med effekter på guitarlyden. Jeg har en anelse reverb på alle numre, men kun ganske, ganske lidt. På en hel aften vil jeg herudover, typisk max. bruge chorus i to numre, vibrator/tremolo i tre numre og delay i fire numre, - und nix weiter.
Jeg har fået lidt allergi, overfor (røvballe-)guitarrister der søler guitarlyden ind i modulationseffekter i en sådan grad, at guitaren lyder kunstig og keyboard-agtig. Jeg tilslutter mig ubetinget skaren, der holder på at "less is more".

Mit primære effektboard er et Zoom G7.1ut, som jeg bruger sammen med min SuperSonic forstærker.
Det leverer både chorus, vibrato/tremolo, delay og de chruncy - og de hvinende lyde jeg bruger i rytme og lead.
Når jeg vælger board, er min første lakmusprøve altid, om bordet kan lyde som om det ikke er koblet ind. Det er ikke bypass-funktionen jeg tester, men en lyd på effektboardet, der lyder præcist som den rene kanal på den forstærker jeg vil bruge det sammen med. Det er min erfaring, at hvis boardet i denne diciplin kan mache forstærkeren i frekvensområde og klangfarve, så er der noget at bygge videre på. Zoom-boardet macher SuperSonic'en fremragende. Det overordnede bør dog altid være om man kan finde de lyde man gerne vil have, og her er jeg altså faldet for Zoom'en.

De tekniske detaljer kan læses andetsteds, her vil jeg blot fremhæve et par gode detaljer ved Zoom G7.1ut. Kanalskiftet er fremragende. Ud over de fire lyde du har på en pad, kan du skifte mellem en A og en B kanal. Du kan altså have f.eks. to forskellige pre-amps koblet til hver lydeffekt på pad'en. Det er en nyskabelse der giver stor fleksibilitet på scenen. Jeg vil også nævne at der sidder et 12 AX7 pre-amp rør i boardet. Hvor meget det spiller ind på boardets fremragende lyd og dynamik kan jeg ikke vide, men det overordnede indtryk er at jeg har en god rør-fornemmelse, når jeg spiller med G7.1ut. Lad mig også lige nævne den solide konstruktion og det pålidlige indtryk jeg får af at betjene boardet. Ikke så plastic-agtigt som mange af de andre boards jeg har prøvet.
 

Sammen med min BluesDeluxe, bruger jeg et Korg AX 1000 G guitarboard til at booste inputtet med. Den passer eminent til forstærkeren, selv om den er out of time og ikke holder den højeste kilopris på pedalmarkedet. Blues Deluxen kan godt være lidt løs i bunden, og Korg'en dæmper lige netop de dybeste frekvenser, så forstærker og højtaler ikke skal håndtere dem. De to klæder hinanden, og jeg har trods ihærdige forsøg, endnu ikke fundet  forstærker og effektboard, der i forening gør sig bedre til mit brug og efter min smag.
Jeg bruger en gammel Ibanez DLP 10 delaypedal sammen med boardet. Den er præcis så ulden, at den lyder som et gammelt halvslidt båndekko.

Jeg er sikker på, at min søgen efter det helt rigtige grej, vil fortsætte lige så længe jeg kan stå på en scene og holde på en guitar.

Følg evt. disse links hvis du søger flere oplysninger om guitargear

Fender: www.fender.com
Zoom: www.zoom.co.jp
Korg: www.korg.com
Ibanez: www.ibanez.com
Roland:
www.roland.dk
Vox:
www.voxamps.co.uk
Peavey:
www.peavey.com

Boss: www.bossus.com

<< Tilbage

Klik på billederne for at forstørre

 

 


I øvelokalet

 


I øvelokalet

 


Fender Blues Deluxe

 


Zoom G7.1ut

 


Korg AX 1000 G

 


Ibanez DLP 10

 

 

Dansemusik og festmusik kræver det rigtige issenkram, hvis lyden skal være rigtig som i 60'er musikken

Book band danseorkester book musikere book dansemusik book festmusik book danseorkestre book 60'er musik til fest og privat festen i Jylland, Nordjylland Midtjylland
Copyright hounddogs.dk